فصل سوم- درس پنجم 


۱) نوجوانان چه گروه سنی تشکیل می دهند؟
پاسخ:نوجوانان،گروه سنی دوازده تاهجده سال را تشکیل می دهند.ص۲۴
 
۲
)منظور ازبلوغ در نوجوانی چیست؟
پاسخ: در این دوره، افراد از نظر جسمانی دچار تغییراتی می شوندکه به این تغییرات «بلوغ »می گویند. ص۲۴ 
  
۳ )از آسیب های دوره نوجوانی سه مورد رابنویسید.
پاسخ: پرخاشگری ، نزاع و اعتیاد      ص۲۵   
 ۴) پرخاشگری و نزاع،نتیجهٔ کنترل(مهار) نکردن خشم است.ص غ–جا خالی
پاسخ : صحیح      ص۲۶    
۵)شکل هایی از رفتارهای پرخاشگرانه را بنویسید؟
پاسخ:آزار و اذیت، کتک زدن، مسخره کردن و تحقیر دیگران، بی ادبی نمودن و ناسزاگفتن و شکستن و تخریب وسایل      ص۲۶                             
۶ )سه قاعده یااصلی را که باید در هنگام خشم و عصبانیت به خاطر بسپاریم کدامند؟
پاسخ:۱-نباید به خودم صدمه بزنم.۲-نباید به دیگران صدمه بزنم. ۳-نباید به وسایل یا اموال خودم و دیگران، صدمه بزنم.      ص۲۷ 
 
 ۷ )برای کاهش یا ازبین بردن عصبانیت ، هنگامی که از کسی عصبانی هستیم چه کارهایی باید انجام دهیم؟
پاسخ:۱- به خدا پناه ببریم و با گفتن ذکرو نام و یادخدا خود را آرام کنیم.
۲-نفس های عمیق بکشیم و از یک تا ده بشماریم.
۳-علت عصبانیت خود را مؤدبانه و آرام بیان کنیم.
۴-اگر نمی توانیم خود را آرام کنیم، محیط ناراحت کننده را ترک کنیم.
۵-برای آرام کردن خود ازگفت وگو ومشورت با بزرگ ترها کمک بگیریم. 
ص  ۲۷
   
۸ ) وقتی دیگری از دست ما عصبانی است، چه کارهایی باید انجام دهیم؟
پاسخ:۱-  به آرامی از او سؤال کنیم چرا از دست ماعصبانی است و علت چیست؟
۲-به حرف های طرف مقابل، خوب گوش کنیم و حرف های او را قطع نکنیم.
۳-اگر اشتباهی مرتکب نشد ه ایم ، با آرامش توضیح دهیم و اگر اشتباهی کرده ایم عذرخواهی کنیم و راهی برای جبران اشتباه، پیدا کنیم.
۴-اگرکسی از دست ما خیلی عصبانی است، به طوری که حاضر به شنیدن حرف های ما نیست و ممکن است به ماصدمه بزند، فوراً صحنه را ترک کنیم و ازبزرگ ترها کمک بخواهیم. ص۲۷  
 ۹)  یکی از آسیب هایی که در هر کشوری افراد و به ویژه جوانان را تهدید می کند،........... به موادّ مخدّر است. ص غ  -جا خالی   
پاسخ: اعتیاد      ص۲۸      
۱۰) منظور ازمواد مخدر چیست؟  
 پاسخ: موادّ مخدّر، موادی هستند که مصرف آنها تغییراتی روی سیستم عصبی ایجاد می کند و باعث کم شدن هوشیاری وبی حسی وبی حالی می شوند اما پس از تمام شدن اثر آن روی مغز، فرد حال بسیار بدی پیدا می کند و مجبور است دوباره به سمت آن ماده برود .به عبارت دیگر فرد به آن وابستگی پیدا  می کند و حاضر است برای به دست آوردن آن ماده، هر کاری بکند. ص۲۸
 ۱۱) چرا برخی افراد، گول می خورند و به سمت موادمخدرگرایش پیدا می کنند؟(علل گرایش افراد به موادّ مخدّرکدام اند)؟
پاسخ: ۱- برخی از نوجوانان وجوانان که جرأت و مهارت«نه گفتن» را ندارند، تحت تأثیر دیگران قرار  می گیرند و به خواسته های آنها پاسخ مثبت می دهند و فریب  می خورند.
۲- بعضی دیگر از افراد از روی کنجکاوی یا خودنمایی و اینکه نشان دهند، دیگر بچه نیستند، سیگار و موادّ مخدّر را تجربه (آزمایش) می کنند. در حالی که تجربه موادّ مخدّر، خطرناک است و حتی با یک بار استفاده، فرد به دام آنها می افتد و به سادگی نمی تواند از شرّ آنها خلاص شود.       ص۲۸  
  ۱۲ ) آیا فردی که مشکلاتی در زندگی دارد، عاقلانه است به موادّ مخدّر پناه ببرد؟ چرا؟ 
پاسخ:در اختیار دانش آموز  
 ۱۳ )بر اساس قانون چه مواردی در امرمواد مخدر جرم محسوب می شود؟
پاسخ:بر طبق قانون، نگهداری و مخفی نمودن، خرید و فروش و پخش، مصرف و واردات و صادرات موادّ مخدّر، جُرم است   ص۲۹  
۱۴) ) کدام یک از موارد زیر بر اساس قانون جرم نیست؟
الف) خرید و فروش مواد مخدر                                                   
ب) صادرات مواد مخدر  
 ج) آموزش مبارزه با سوء مصرف مواد مخدر                              
د) نگهداری مواد مخدر 
پاسخ: ج) آموزش مبارزه با سوء مصرف مواد مخدر          ص۲۸  
  ۱۵) چرا بیشتر کشورها با قاچاقچیان و مصر ف کنندگان موادّ مخدّر مبارزه می کنند؟
پاسخ:دراختیار دانش آموز   ص۲۹ 
فصل سوم- درس ششم  
۱) چه کسانی از نوجوانان در برابر آسیب ها و تهدیدات، محافظت می کنند؟
پاسخ: خود –خانواده- مدرسه- قانون           ص۳۰    
۲)چرا والدین حق دارند از فرزندانشان بپرسند به کجا می روند؟ با چه کسانی دوست هستند؟ چه موقع به خانه برمی گردند؟ و سؤالاتی از این قبیل ... 
پاسخ:دراختیار دانش آموز    ص۳۰  
۳) به نظر شما ارتباط با خدا از طریق نماز و دعا، چگونه ما را از افتادن به دام آسیب ها، حفظ می کند؟ توضیح دهید. 
پاسخ:دراختیار دانش آموز   ص۳۰  
۴ ) دربارهٔ چگونگی تقویت اراده و تسلط بر تمایلات خود فکر کنید و چند تمرین پیشنهاد کنید.
پاسخ:دراختیار دانش آموز    ص۳۰
۵ )مسئولیت های قوه قضائیه کدامند؟
 
پاسخ: عدالت اجتماعی را برقرار سازد، بر اجرای قوانین نظارت کند، با تخلفات برخورد کند و متخلفان را به مجازات برساند.   ص۳۱ 
۶ ) یکی از مهم ترین وظایف قوّهٔ قضائیه، حل کردن.......... مردم است. 
پاسخ: اختلافات     (ص غ- پاسخ کوتاه )      ص۳۲ 
۷ ) انواع دعاوی (اختلافات ) کدامند؟
پاسخ: دعاوی کیفری- دعاوی حقوقی  ص۳۲  
 ۸ ) منظور ازدعاوی کیفری چیست؟ 
پاسخ: مربوط به اعمالی است که دادگاه برای فردی که مرتکب جرمی  شده است، مجازات تعیین می کند.       ص۳۲ 
۹) منظور از غصب عنوان چیست؟
پاسخ: اگر کسی بدون داشتن مدرک، خود را پزشک، مهندس، وکیل و…، معرفی کند و بخواهد از راه فریب دیگران، منافعی را به دست آورد.«غصب عنوان » نموده و این کار، جرم است و مجازات زندان دارد.     ص۳۲ 
 ۱۰)نمونه هایی ازدعاوی کیفری رابنویسید.
پاسخ: ۱ -به موجب قانون، فحاشی و افترا یا قدرت نمایی، جرم است و مجازات زندان دارد.
۲-«غصب عنوان»جرم است و مجازات زندان دارد.     ص۳۲  
۱۱) منظور ازدعاوی حقوقی چیست؟
پاسخ: مربوط به اعمالی است که دادگاه مجازاتی تعیین نمی کند بلکه افراد را ملزم  می کند که تکالیفشان را انجام دهند یا حقوق قانونی دیگران را بدهند. ص۳۲ 
۱۲) نمونه هایی ازدعاوی حقوقی رابنویسید.
پاسخ: ۱ -در هنگام ساختمان سازی به طور ناخواسته، قسمتی از خانه مجاوربا لودرخراب شودودادگاه، میزان ضرر و زیان را تعیین می کند و فرد باید خسارات را بپردازد.
۲- خریدزمین ازفردی که مقدار زمین تصرف شده مطابق با سندی که تنظیم شده، نباشد.که پس از رأی دادگاه، فردی که خطاکرده، باید حقوق دیگری را به او پس دهد.        ص۳۲ 
۱۳) دو ویژگی قاضی رابنویسید. 
پاسخ:  قاضی باید فردی عادل و آشنا با قوانین باشد.       ص۳۳ 
۱۴) در همهٔ دادگا هها، افراد حق دارند فردی را به عنوان .......... انتخاب کنند تا از حقوق آنها دفاع کند.
پاسخ:وکیل   ص۳۳  
۱۵) فردی بابت فروش چند تخته فرش، از مشتری چک دریافت کرده است اما وقتی به بانک مراجعه کرده، پی برده که آن چک موجودی ندارد. او نه قوانین مربوط به چک را می داند و نه چگونگی طرح شکایت را. چه باید بکند؟
پاسخ: می تواند قبل از نوشتن شکایت در مجتمع های قضایی، با مشاورحقوقی در آن مجتمع مشورت کنند تا بداند چگونه شکایت خود را مطرح کنند.              ص۳۳ 
 ۱۶) چرا افراد نباید خودسرانه یا از راه دعوا و زد و خورد به حل اختلافات بپردازند؟ مثالی بیاورید.
پاسخ:دراختیار دانش آموز    ص۳۳  
فصل چهام- درس هفتم 
۱) ارتباط برقرار کردن یکی از نیاز های مهم بشر است.       ص   غ
پاسخ:صحیح   ص ۳۶ 
۲) ارتباط ، انسان را قادر می کند تا خواسته ها و نیازهای خود را به دیگران منتقل کند.  ص غ 
پاسخ:صحیح     ص ۳۶ 
۳) انسان را قادر است خواسته ها و نیازهای خود رااز طریق ............ به دیگران منتقل کند .
 
پاسخ:ارتباط    ص ۳۶ 
۴) انسان ها ازطریق ارتباط چه مسائلی(مواردی )را به هم منتقل می کنند؟
 پاسخ: محبت کردن ، تبادل افکار و اعتقادات ، تبادل اطلاعات ، در میان گذاشتن احساسات (اندوه و خوشحالی و…)، حل کردن مسائل، درک کردن دیگران، همه و همه از طریق ارتباط بین انسا نها میسّر می شود.   ص ۳۶
 ۵) ما با کمک وسایل ارتباط جمعی می توانیم حتی در سطح ملی و فراملی  ارتباط برقرار کنیم.    ص غ – جا خالی
پاسخ:صحیح     ص ۳۶ 
۶)ارتباط یعنی جریان ارسال ودریافت پیام. ص غ– تعریف–جا خالی– پاسخ کوتاه
  پاسخ:صحیح     ص ۳۶ 
۷) عناصر ارتباط کدامند؟ 
پاسخ:۱) فرستنده (ار سال کننده پیام)
۲) گیرنده (دریافت کننده پیام)      ۳ ) پیام          ص ۳۶  
 
۸
) منظور از بازخورد پیام چیست؟ 
پاسخ:اگر گیرنده به فرستنده پیامی بفرستد و او را متوجه کند که معنی پیام را دریافت کرده به این عمل«بازخورد »می گویند. ص ۳۶ 
۹)هر وسیله ای که پیامی را از فرستنده به گیرنده منتقل کند، رسانه نام دارد.  ص غ –جاخالی – پاسخ کوتاه – تعریف
پاسخ:صحیح     ص۳۷ 
۱۰) سه نوع از انواع رسانه را نام ببرید؟
پاسخ:۱)  زبان   ۲) ابزارهای چاپی (علائم، کتا بها، روزنامه ها و مجلات و...)
۳) ابزارهای الکترونیکی (تلفن، رادیو، تلویزیون،اینترنت و........)  ص  
۳۷   
فصل چهام- درس هشتم 
۱)نمونه هایی از کاربردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات درزندگی روزمره را بنویسید.
پاسخ:۱- ارتباط سریع با دیگران  
۲-مکاتبه با پست الکترونیک (ایمیل)
۳- فعّالیت های علمی۴-خرید و فروش از طریق اینترنت،
۵- بهر ه گیری از خدمات دولت الکترونیک   ۶-  آموزش
۷- امنیت و نظارت با استفاده از تلویزیو ن های مداربسته،تلفن همراه و اینترنت،
۸-عملیات بانکی از طریق تلفن، دستگاه خودپرداز و اینترنت 
۹-دسترسی به اخباربا استفاده از رایانه یا تلفن همراه متصل به اینترنت   ص۴۲-۴۱ 
۲) وسایل ارتباط جمعی چه تأثیری بر فرهنگ عمومی جامعه دارند؟ 
پاسخ:۱- تأثیر زیادی بر سبک زندگی و هویت افراد می گذارند.
 ۲- رسانه ها روی باورها و افکار و رفتار انسا ن ها اثر می گذارند.
ص۴۳ 
۳) اثرات منفی استفاده از رسانه های ارتباط جمعی کدامند؟  
پاسخ:۱- در اغلب فیلم ها زد و خورد و خشونت به نمایش گذاشته می شود وبسیاری از افراد و به خصوص نوجوانان ممکن است تحت تأثیر این صحنه ها قراربگیرند.
۲- برخی از پایگاه های اینترنتی ممکن است، بی بند و باری های اخلاقی را در کاربران ترویج کنند و از این طریق بر فرهنگ جامعه اثر منفی بگذارند.
۳- آگهی های بازرگانی مصر ف گرایی درجامعه را تشویق می کند.
۴- کم شدن تماس چهره به چهره افراد و کم شدن دید و بازدیدهای اقوام و دوستان به دلیل استفاده از وسایل ارتباطی مانند تلفن همراه و پیامک، و نظایر آن .
۵- کم شدن گفت وگو بین اعضای خانواده ازآثار منفی نفوذ رسانه ها به داخل خانواده هااست  . ص ۴۴-۴۳