فصلاول درس اول
۱
) خداوند با آفرینش انسان،حقوقی به او اعطاکرده است.   ص      غ


فصل اول درس اول
۱
) خداوند با آفرینش انسان،حقوقی به او اعطاکرده است.   ص      غ
پاسخ:صحیح  ص۲
۲
) منظور از حق چیست؟
پاسخ :منظور از چیزهایی است که یک انسان به دلیل مقام انسانی اش ،شایستگی داشتن آن ها را دارد.     ص۲
۳)مهم ترین حق همه ی انسان ها کدام است؟
پاسخ :حق حیات  یا زندگی     ص۲
۴) از حقوق انسان ها چند مثال بنویسید.
پاسخ : حق حیات  یا زندگی ، حق برخورداری از نعمت های الهی ، برای تأمین نیازهای خود کار و تلاش کنند ، ازدواج کنند و تشکیل خانواده بدهند، یاد بگیرندراه زندگی خود را انتخاب کنند ، حق دارند آزادباشندیعنی برده وبنده انسان های دیگر نباشند.   ص۲
۵) چرا انسان هاحق دارند آزادباشندیعنی برده وبنده انسان های دیگر نباشند؟
پاسخ: زیراخداوند آن ها را آزاد آفریده است.             ص۲
۶) انسان ها از ابتدای خلقت و تولد دارای حقوق ............  می شوند.  ص    غ
پاسخ: طبیعی    ص۲
۷) چندمورد از نعمت های الهی و حق برخورداری از آن ها را توضیح دهید.
پاسخ:پدر و مادر ، عقل و فکر و استعداد ، معلم ، خوراک و پوشاک، تندرستی و....     ص۲و۷
۸) آیا همه ی انسان ها صرف نظراز قوم ، نژاد ، زبان ،اعتقادات ، ثروت ،فقرو... دارای حقوق طبیعی هستند؟ چرا؟
پاسخ:بله ،چون خداوند همة انسان ها را آزاد و از حقوق یکسان آفریده است.   ص۲
۹) از حقوق خود در خانواده چندمثال ذکر کنید.
پاسخ:هر فردحق دارد نام ونام خانوادگی و شناسنامه داشته باشد ، فرزندان حق دارندازمحبت پدرومادر برخوردار باشند.
همه حق دارند با سواد شوند وتحصیل کنند واستعداد های خود را شکوفا کنند ، حق دارند غذا و لباس ومسکن داشته باشند.
هیچ کس حق ندارد دیگری را مسخره کند یا به او صدمه بزند. د رصورت مریض امکانات درمان برایم فراهم کنند، و..... ص۳و۴
۱۰) مسخره کردن انسان ها از نظر قرآن گناهی بزرگ است.   ص      غ   و کامل کردنی
پاسخ: صحیح      ص۴

11) دانش آموزان در مدرسه از چه حقوقی برخوردارند؟
پاسخ:الف) هر دانش آموزی حق دارد در مدرسه به او به اندازۀ سایردانش آموزان توجّه کنند.
ب )مسئولان یا معلمان مدرسه در این باره تبعیضی بین او و دیگران قائل نشوند.
ج )هردانش
آموزی حق دارد نظرش را دربارۀ مشکلات درسی یا روش های آموزشی در مدرسه،مؤدبانه و محترمانه بیان کند
د) هیچکس
نباید در مدرسه مورد تمسخر یا تنبیه بدنی قرار بگیرد.

هـ )
مسئولان و معلمان مدرسهٔ ما با همهٔ دانش آموزان با اخلاق نیکو و مهربانیو عدالت رفتار می کنند. ص۴و۵
۱۲)ما درمحیط زندگی و کشور از چه حقوقی برخورداریم؟
پاسخ: الف)هر فرد حق دارد در محیطی سالم، تمیز و پاک زندگی کند.
ب) هر فرد حق دارد از خدمات مناسب پزشکی و بهداشتی استفاده کند.
ج)همه حق دارند در کوچه و خیابان امنیت داشته باشند.
  ص۵
فصل اول درس دوم
۱۳) ما در روابطی که بادیگران برقرار می کنیم دارای« حقوق متقابل» هستیم.   ص    غ و کامل کردنی
پاسخ: صحیح         ص۶
۱۴) همان طورکه ما حق داریم، پدرومادر ومعلم و همسایگان ودوستان نیز حقّی بر ما دارند.
ص       غ  - کامل کردنی
پاسخ: صحیح         ص۶
۱۵) مسئولیت یعنی چه؟
پاسخ: مسئولیت یعنی وظایفی که هر یک از ما به عهده داریم و انتظار می رود آنها را انجام دهیم.  ص۶

۱۶) وقتی فردی وظایف و تکالیف خود را خوب انجام می دهد می گویند او فردمسئولی است. ص    غ – کامل کردنی
پاسخ: صحیح        ص۶
۱۷) جدول زیررا کامل کنید.                 ۶6

آقای مسعودی پزشک است

نقش

            مسئولیت  

به عنوان پدر

۱) تأمین نیازهای مادی ومعنوی فرزندان

به عنوان فرزند پدر ومادر خود

۱) محبت به پدرومادر، سر زدن به پدر ومادر

به عنوان همسایه

۱) توصیه  مسایل بهداشتی به دیگران

به عنوان  پزشک

۱)مداوای بیماران


۱۸) ما به عنوان عضوی از افراد این جامعه در برابر چه چیزوچه کسانی مسئول هستیم؟
پاسخ:دربرابر خدا ، خانواده ، جامعه و بدن خود

19)ما دربرابرنعمت های بی شمار خداوند چه وظیفه ای داریم؟
پاسخ:وظیفهٔ من این است این است که خداوند را عبادت کنم، شکرگزار نعمت هایش باشم و از دستورات او که برای سعادت و خوشبختی من است پیروی کنم.  ص۷
۲۰)شکر گزار بودن یعنی چه؟
پاسخ: شکرگزار بودن یعنی استفادهٔ صحیح از نعمت ها، قدر نعمت ها را دانستن و به هدر ندادن آنها.ص۷
۲۱)مانسبت به خود چه مسئولیت هایی داریم؟
پاسخ:الف)یکی از مسئولیت های مهّم من مراقبت از خودم است.
ب)من باید تلاش کنم استعدادهای خودم را بشناسم و آنها را شکوفا کنم.
ج)تلاش
می کنم با زبانم دروغ نگویم یا غیبت نکنم.
د)با
دست و پایم کار خطا یا گناه انجام ندهم و مراقب اعمال و رفتار خود باشم. ص۷
۲۲)ما چگونه می توانیم از بدن خود مراقبت و محافظت کنیم؟
پاسخ:من با خوردن غذای مناسب و پرهیز از غذاها یا مواد مضر، رعایت بهداشت و نظافت،
خواب کافی و ورزش از بدنم مراقبت می کنم. من از بدن خودم در مقابل موقعیت های خطرناک مثل ترقه بازی،عبور از خیابان و جاده با بی احتیاطی و نظایر آن محافظت می کنم. ص۷
۲۳) ما نسبت به اعضای خانواده چه مسئولیت هایی داریم؟
پاسخ: الف)من در کار های خانه با پدر و مادرم همکاری می
کنم.
ب)
وظایف شخصی خودم را بر دوش دیگران نمی گذارم.
 
ج)از
پدر و مادرم اطاعت می کنم و به نصیحت هایشان گوش می
دهم.
د) من
به خواهران و برادرانم کمک و از آنها مراقبت می نمایم.

هـ) باید
به اعضای خانواده ام احترام بگذارم
.
و)
هرگز نباید با پدر و مادر با تندی و گستاخی صحبت کنم.
 
ز)از
هر تصمیم یا کاری که باعث ناراحتی آنها می شود خودداری می کنم.      ص۸
۲۴) ما نسبت معلمان و همکلاسی های خود چه مسئولیت هایی داریم؟
پاسخ:الف)مقررات و نظم کلاس و مدرسه را رعایت می کنم.

ب)
با معلمان و دیگر مسئولان مدرسه باادب و احترام برخورد می کنم.

ج) به
توصیه های معلم گوش می کنم .
د)
سعی می کنم درس ها را خوب یاد بگیرم و تکالیفم را به موقع انجام دهم.
 
هـ)با
هم کلاسی هایم مهربان هستم و به آنها کمک می کنم.

د) از
اموال عمومی مدرسه که متعلق به همه است محافظت می کنم.  ص۸
۲۵) مانسبت به اعضای جامعه خودچه مسئولیت هایی داریم؟
پاسخ:الف) در محل زندگی ام طوری رفتار می کنم که همسایگان آزرده نشوند.

ب)برای
حفظ امنیت با اهالی محل و مسئولان همکاری می کنم.
ج)من
در برابر خون شهیدانی که برای انقلاب اسلامی و دفاع از میهن جان دادند مسئول هستم .
د)من
وظیفه دارم به همراه هم وطنانم برای پیشرفت و آبادانی کشورم تلاش کنم.
هـ)وظیفه
دارم از وحدت و استقلال میهن دفاع کنم.
و)من
علاوه بر کشورم در برابر مسلمانان جهان )امت اسلامی ( مسئول هستم. ص۸
فصل دوم درس سوم
۲۶) یکی از مهم ترین علل پدید آمدن مقررات و قوانین در جامعه، برقراری نظم و حفظ حقوق افراد بوده است. ص    غ
پاسخ:صحیح ص۱۲
۲۷)قانون مقررات به چند دلیل به وجود آمده است؟
پاسخ:1- حفظ حقوق افراد   2- برقراری نظم و امنیت ص۱۴
فصل دوم درس چهارم
۲۸) مقررات و قوانین به چند صورت در جامعه به وجود می آید؟
پاسخ: ۱-گاهی مقررات به صورت دستور های مذهبی و اخلاقی است.
برای
مثال، هیچ کس نباید با کفش وارد نمازخانه و مسجد شود.
۲- قاعده های اجتماعی که به صورت توافق یا عادت ورسم به وجود می آیند
 برای
مثال، ایستادن در صف اتوبوس ونانوایی
۳- هرگاه
مقررات به وسیلهٔ یک نهاد دارای صلاحیت مثل مجلس تصویب شود، نام«قانون » به خود می
گیرد؛ برای مثال،
ممنوعیت عیور از چراغ قرمز.
هیچ کس نمی تواند بدون داشتن صلاحیت ومدرک پزشکی به درمان مردم بپردازد. 
ص۱۵
۲۹)قانون چیست؟
پاسخ:هرگاه مقررات به وسیلهٔ یک نهاد دارای صلاحیت مثل مجلس تصویب شود، نام«قانون » به خود می گیرد. ص۱۵

۳۰) همۀ افراد در برابر قانون مساوی اند. ص       غ
 پاسخ:صحیح ص۱۵
۳۱) مهم ترین قانون هر کشور قانوناساسی آن کشور است. ص غ – کامل کردنی
پاسخ:صحیح            ص۱۵
۳۲) پس از پیروزی انقلاب اسلامی ، مجلسخبرگان برای نوشتن قانون اساسی
جمهوری اسلامی
ایران تشکیل شد.   ص      غ   - کامل کردنی
پاسخ:صحیح    ص۱۵
۳۳) مجلس خبرگان از سویمردم انتخاب شده بودندوقانون اساسی کشور تصویب کردند .
ص غ – کامل کردنی
پاسخ:صحیح ص۱۵

۳۴) منظور از اینکه همۀ افراد در مقابل قانون مساوی هستند چیست؟ مثال بزنید
پاسخ:یعنی افراد از هر قوم و قبیله و نژاد ،رنگ ، زبان و ..... در برابر قانون یکسانند وهیچ یک بر دیگری برتری ندارند. ص۱۶
۳۵)قانون اساسی کشورما در روزهای ۱۱و۱۲آذرماه۱۳۵۸به .......... گذاشته شد.
 
پاسخ:همه پرسی ص۱۶

۳۶) وظیفه قوه مقننه چیست؟
پاسخ: قوهٔ مقنّنه تهیه و تصویب قوانین عادی کشور را در چارچوب قانون اساسی به عهده دارد.    ص۱۷

۳۷) قوه مقننه از چندبخش تشکیل شده است؟
پاسخ:۱- مجلس شورای اسلامی ۲-شورای نگهبان  ص۱۷

۳۸) نمایندگان مجلس شورای اسلامی را .............. مناطق مختلف کشورما انتخاب می کنند.
پاسخ:مردم      ص۱۷

۳۹) نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای یک دورة ........... انخاب می شوند.
پاسخ:چهار ساله     ص۱۷
۴۰)
نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از انتخاب شدن برای شروع
کارخود در مجلس ادای .......... می کنند.
پاسخ:سوگند  ص۱۷
۴۱)
نمایندگان مجلس شورای اسلامی از بین خود فردی را به عنوان ........ انتخاب می کنند.
پاسخ:رئیس مجلس   ص۱۷
۴۲) اعضای شورای نگهبان ۱۲نفر است. ص غ
پاسخ:صحیح          ص۱۷
۴۳) دووظیفة مهم شورای نگهبان چیست؟
پاسخ: الف( این شورا همهٔ قوانینی را که مجلس تصویب می کند با قانون اساسی واصول و احکام دین اسلام تطبیق می دهد و اگر قوانین تصویب شده با قانون اساسی
 و اصول و احکام دین مغایرت داشت آنها را رد می کند یا دوباره به مجلس بر
می گرداند تا اصلاح شود.
ب
( این شورا بر انتخاباتی که در کشور برگزار می شود مانند انتخابات ریاست
جمهوری
و مجلس شورای اسلامی، نظارت می کند و پس از بررسی و تأیید صلاحیت
 نامزد های انتخابات به آنها اجازهٔ انتخاب شدن می دهد.        ص۱۷

۴۴) درهنگام مشاهده یا بروز یک تخلف به جای برخورد خودسرانه باید به
 قانون و مَراجع قانونی مراجعه کنیم.
             ص      غ
پاسخ:صحیح   ص۱۸
فصل سوم درس پنجم
۴۵)همدلی یعنی چه؟
پاسخ: همدلی یعنی اینکه خود را به جای فردی که دچار حادثه شده بگذاریم و
 احساس و شرایط او را درک کنیم. ص۲۰

۴۶) همیاری یعنی چه؟
پاسخ: همیاری یعنی پس از درک احساسِ فرِد حادثه دیده به کمک او بشتابیم.       ص۲۰
۴۷) کدام مؤسسات اجتماعی  در حوادث به ما کمک می کنند؟
پاسخ:جمعیت هلال احمر ، سازمان آتش نشانی، اورژانس ، نیروی انتظامی و.......    ص۲۲
۴۸)وظیفه جمعیت هلال احمرچیست؟
پاسخ: جمعیت هلال احمر یکی از مؤسساتی است که در زمان وقوع حوادث
طبیعی
 یا جنگ ها به کمک مردم می شتابد.      ص۲۲

۴۹) جمعیت هلال احمردر هنگام وقوع حوادث، به چه صورت هایی به کمک مردم می شتابد؟
پاسخ:الف) امدادگران جمعیت هلال احمردرهنگام وقوع حوادث، به مجروحین کمک های اولیه می رسانند و آن ها را به بیمارستان منتقل می کنند
.
ب)هلال
احمر برای آسیب دیدگان سیل یا زلزله وجنگ، چادرهای اسکان موقت برپا می
کند .
ج)
کمک های مردمی مثل غذا، پوشاک، چادر اسکان و دارو را جمع آوری و به آن ها می رساند.

د)در
شرایط عادی برای صلح و دوستی و همچنین حفظ محیط زیست تلاش می کند.     ص۲۲

فصل سوم درس ششم

۵۰) مؤسسه ای که برای جبران زیانهای مالی و جانی و خسارت های ناشی از حوادث به وجود آمده چه نام دارد؟
پاسخ:بیمه     ص ۲۵
۵۱)مؤسسه ای که ما را بیمه می کند «............» نامیده می شود.
پاسخ: بیمه گر       ص۲۴
۵۲)
در کشورما تمام مؤسسات بیمه زیر نظر «...................» فعالیّت می کنند.
پاسخ:بیمه مرکزی        
ص ۲۵
۵۳) بیمه از نظرنوع خدماتی که به بیمه شوندگان ارائه میکند چند نوع اند؟
پاسخ: بیمهٔ بهداشت و درمان، بیمهٔ بیکاری، بیمهٔ عمر، بیمهٔ از کارافتادگی، بیمهٔ روستاییان،
 بیمهٔ بدنه اتومبیل، بیمهٔ سرنشین خودرو، بیمهٔ آتش سوزی، بیمهٔ منازل مسکونی ص۲۵
۵۴)
ازدفترچه بیمه درمانی  چه استفاده ای می کنیم؟
پاسخ: افرادی که تحت پوشش بیمهٔ بهداشت و درمان هستند می توانند بخشی از هزینه های پزشکی خود
را مانند عمل جراحی، آزمایشگاه، خرید دارو و... از طریق بیمه دریافت می کنند.       ص۲۶